In maart 2023 stelde Toekomstig KLM vragen over de strategische organisatieontwikkeling. In september presenteerde het college een functiewaarderingsmodel aan de raad. Dat heeft niets met strategische ontwikkeling te maken. Het presidium (een orgaan waarin de fractievoorzitters van alle partijen samen met de burgemeester de agenda opstelt van de raad) dacht daar unaniem hetzelfde over. In november 2023 werden naar aanleiding van de begroting 2024 verdiepende vragen gesteld. Wederom ontbrak het aan directe antwoorden. Het presidium besloot daarop om op 1 februari jl. dit onderwerp aan de orde te stellen.

Bijzondere bijeenkomst op 1 februari

Toekomstig KLM heeft zijn huiswerk vooraf goed gedaan. Op basis van onderzoek is een aantal feiten vastgesteld. Zo zijn wij al vijf jaar onderweg met dit proces. Wij hebben aan het einde van dit begrotingsjaar al ruim € 5 miljoen uitgegeven. Wij zijn er niet in geslaagd om belangrijke vacatures blijvend in te vullen. Dat is door niemand op 1 februari tegengesproken. Toekomstig KLM noemde dit het gebrek aan bestuurlijke slagkracht. Het woord ’ambtenaar’ is in ons gehele betoog niet genoemd. Toch werd een sfeer gecreëerd dat de ambtenaar niets kan worden verweten. In het staatsrecht gaat het ook niet om de ambtenaar. Die doet zijn werk onder leiding van het college. Als we het hebben over een proces van vijf jaar dat ruim 5 miljoen kost en dat nog steeds niet heeft geleid tot een structurele oplossing, dan hebben we het over een bestuurlijk proces. Dan mag je daarover vragen stellen als raad. Sterker nog, dan moet je daarover vragen stellen als raad. Nog sterker: dan mag je ook op antwoorden rekenen die ter zake doende zijn.

Het gaat om bestuurlijke verantwoordelijkheid

Toekomstig KLM wordt verweten de ambtenaar aan de schandpaal te nagelen en niet vooruit te kijken. Dat is makkelijke beeldvorming om moeilijke vragen uit de weg te gaan. Wanneer Toekomstig KLM citeert uit een officieel document dat ’er veel in de afgelopen jaren is geschreven, er veel onderzoek werd gedaan, er veel rapporten zijn geschreven en plannen werden gemaakt, maar uiteindelijk komen we niet verder’, dan is dat niet gericht op de ambtenaren, maar is dat gericht aan de politiek verantwoordelijke, dus in dit geval de portefeuillehouder, mevrouw H. van Aart. Een document van januari 2023. Dus slechts één jaar geleden. Wat is er vóór januari 2023 nu echt gedaan? De coalitie stelde geen enkele vraag hierover en gelooft dat er weinig aan de hand is.

Werkwijze Toekomstig KLM

Toekomstig KLM is gewend af en toe tegen de stroom in te roeien. Onze partij maakt zich grote zorgen over de gemeentelijke slagkracht in projecten. We zien steeds meer dat er grote maatschappelijke opgaven op ons bordje komen te liggen. Dat zien we allemaal. Het wegwuiven van kritische vragen maskeert een groter probleem. Dat gaan wij blootleggen voor onze burgers.

Toekomstig KLM zet zich in om de slagkracht van Loon op Zand als geheel in kaart te brengen. Helpt u ons daarmee ? Wij zijn te bereiken via info@toekomstigklm.nl. Bellen mag ook: 06-53296415.

Namens de fractie Toekomstig KLM,

Marten Krikken, Arno Coomans & Maikel van der Velden