Afgelopen donderdagavond 2 november werd de 2.000ste reparatie aangeboden aan het repaircafé in Kaatsheuvel. Het repaircafé is een onderdeel van de Klussen en Diensten Centrale (KDC) en is gevestigd aan de Schotsestraat 4c in Kaatsheuvel. De 2.000ste reparatie werd aangeboden door de heer en mevrouw van Eeuwijk die totaal werden verrast door de aandacht door middel van een bos bloemen en de foto’s die werden gemaakt. De KDC-vrijwilligers en de andere aanwezigen werden voor het bereiken van deze mijlpaal getrakteerd op wat lekkers bij de koffie. Gerard en Jeanne van Eeuwijk gingen even later zeer tevreden naar huis want de aansluiting van de kapotte luidspreker was weer gerepareerd. Het repaircafé startte eind 2014 in Kaatsheuvel en werkt volgens de normen en richtlijnen van Stichting RepairCafé Nederland. Aanvankelijk was er in Kaatsheuvel eenmaal per maand een avondzitting. Omdat de behoefte verder toenam en omdat we voldoende vrijwilligers op de been konden brengen werd vanaf 2018 het repaircafé uitgebreid met een middagzitting. We zien vanaf het begin, met uitzondering van de coronaperiode, een stijgende lijn in het aantal aangeboden reparaties. Wat verder opvalt, is dat vooral de oudere generatie (60 plussers) langskomt met een reparatie. Het lijkt erop dat jongeren helaas gemakkelijker spullen weggooien. Bij het repaircafé kun je gratis terecht voor reparatie van allerlei spullen die kapot zijn of niet meer goed werken. Bijvoorbeeld: huishoudelijke apparatuur, kleding, speelgoed, meubels, radio’s, fietsen, laptops et cetera. Maar je kunt de vrijwilligers van het repaircafé ook om advies vragen.

Eén keer in de maand houdt KDC ook een repaircafé in Loon op Zand. Op onze website www.kdc-loz.nl vind je alle openingstijden. Het eerstvolgende repaircafé is op donderdagmiddag 16 november.