Gezien het gegeven dat uw college op korte termijn het voorkeurspakket gaat bepalen of dit eigenlijk al bepaald heeft wil de Fietsersbond Afdeling Oosterhout nog enige punten benadrukken. Sommige punten/onderwerpen zijn door ons al in eerdere gesprekken naar voren gebracht, maar we willen die nog een keer onder uw aandacht brengen omdat ze belangrijk zijn voor de fietser.

1. Eerder hebben wij met betrekking tot de nieuwbouw van Parck Warande op de oude Intergaslocatie het advies gegeven om hier een duidelijke fietsdoorsteek te maken naar het reeds bestaande fietspad langs Wilhelminakanaal Zuid. Zo’n fietspad kan direct in de ontwikkeling van Parck Warande meegenomen worden en voorkomt zeker verkeersdrukte bij het door u nieuw geplande kruispuntplateau bij de kruising Wilhelminakanaal Zuid/Warandelaan

2. De Fietsersbond is uiteraard zeer te spreken over het doortrekken van het 2-richtingen fietspad langs het Wilhelminakanaal in oostelijke richting, dat moet echter verder dan de Eikdijk. U wilt de Knip verwijderen om een goede doorstroming naar het industrieterrein te faciliteren. Racen blijft echter mogelijk, niet door de vrachtwagens maar door de personenauto’s. Deze weg zal naar verwachting geen 30 km-weg worden, dus moet er een autonoom fietspad komen voorbij de Eikdijk en tenminste tot voorbij de brug over het kanaal naar de Tilburgseweg en bedrijventerrein Hoevestein. U ziet dit als een Gemeente Belang om zo het autoverkeer te spreiden en wij begrijpen dat, maar denkt autostad Oosterhout ook hier nog aan de fietser? We begrijpen dat op bedrijventerreinen geen autonome fietspaden worden aangelegd, maar een eenvoudige fiets-suggestiestrook met doorgetrokken zijlijn en fietslogo kan toch niet de moeite zijn, evenals het bijhouden van zulke eenvoudige markeringen. Iets wat nu veelvuldig tekortschiet!

Er wonen echter ook burgers in deze omgeving. De bewoners van de wijk Het Perk horen gewoon bij Oosterhout en hebben dus recht op een veilige fietsverbinding. Dus snelheidscontrole en naleving en tenminste fietsmarkeringen!

3. U schrijft: Voor de Warandelaan (tussen de Buurstede en het Wilhelminakanaal Zuid) zullen maatregelen die de verkeersveiligheid voor met name fietsers verbeteren, verder worden uitgewerkt. Uit voorgaande blijkt dat u hier al mee bezig bent! Fijn! In het eerste deel vanaf de rotonde Burg. Van Oerslaan tot de rotonde Buurstede had u al snel chicanes aangebracht. Daar wordt gewoond en dus geklaagd. In het 2e deel tot het Wilhelminakanaal woont niemand maar is er druk verkeer met name vanwege de diverse sportverenigingen en is er dus veel jeugd! Dat is toch een vreemde keuze, klagen wordt ernstiger beoordeeld dan de kans op een jeugdige sporter in het ziekenhuis!

Nu kunnen wij ons herinneren dat dat deel van de Warandelaan werd ingericht als zogenaamd “shared space”, een ruimte waar alle verkeer zich fatsoenlijk naar elkaar toe zou gedragen. 30 km/uur uiteraard.

Dat blijkt dus volledig te zijn mislukt. Omdat de weg niet is ingericht als 30 km/uur wordt er niet op snelheid gehandhaafd. Daar zou u wat aan moeten doen!

4. Over de Buurstede vermeldt u dat de extra snelheidsremmende-maatregelen laat vervallen vanwege kostenbesparing. Toch vreemd, want het feit dat u in eerste instantie deze maatregelen wilde invoeren duidt toch feitelijk dat er te hard gereden werd op deze 30 km/uur-weg. Wat doet u er dan wel tegen om dit te voorkomen?

Moeten we uiteindelijk tot de wrange conclusie komen dat alleen het plan van de ingehuurde verkeerskundigen wordt uitgevoerd?

Men wil geen logische oplossing die elders in de praktijk werkt toevoegen aan dit project!

Namens de Fietsersbond Jan ter HAAR, Secretaris