Op donderdag 25 april heeft de Fietsersbond, vertegenwoordigd door ons bestuurslid Henk Ligtenberg, weer een fietsronde met wethouder Kastelijns en de beleidsmedewerker Verkeer & Vervoer Team Buitenbeleid langs diverse knelpunten gemaakt.
Het begon in Zuid bij de woonboulevard om een doorsteek te maken voor de fietser die vanaf de brug komt.
De fietsstroken die abrupt stoppen bij de Praxis. De woonboulevard en omliggende wegen zouden 30 km gebied moeten zijn.
Ook de noodzaak van fietsstroken langs Wilhelminakanaal Zuid werd toegezegd, wat betreft de Fietsersbond zeker tot Het Perk, omdat gedurende de geplande bouwwerken langs Wilhelminakanaal Zuid, die zeker enige jaren in beslag zullen gaan nemen, de fietser beveiligd moet blijven tegen de langs racende auto’s.
Eveneens kwamen diverse gevaarlijke oversteken voor fietsers aan de orde. Bij het gevaarlijke obstakel in Noord aan de Vissersweg werd lang stilgestaan. Landbouwverkeer zou dit punt moeten kunnen passeren, zodat een paaltje niet mogelijk is. Dit is echter zeer betrekkelijk! Verkeersborden aan de westzijde van zowel de Otterweg als de Lageweg met de aanduiding “Geen doorgaande weg, alleen landbouw bestemmingsverkeer toegestaan” zou moeten voldoen. Voor fietsers is het benoemde obstakel gevaarlijk vanwege de brede randen, die ondanks waarschuwingsborden op afstand slecht opvallen. Zoals eerder benoemd is het alternatief een bord “doodlopende weg” vanuit de polder naar de Vissersweg de oplossing of in ieder geval het obstakel veel smaller maken, maar het beste is het obstakel geheel te verwijderen!
De Kruidenlaan van verkeerslicht tot Effentweg zou 30 km gebied moeten zijn i.v.m. 2 scholen en een kinderdagverblijf. Aan het afgesleten asfalt is te zien dat hier hard wordt gereden.
Tenslotte ons pleidooi om in de toekomst geen verkeerslichten te gaan plaatsen bij de rotonde van het Amphia. De gemeente geeft aan dat ook deze lichten gecombineerd worden. Dergelijke systemen zijn zeer complex en dus kostbaar en nooit naar tevredenheid van alle verkeerssoorten.
Bovendien zijn er bij de Bovensteweg en bij de Effentweg zowel voor auto’s als fietsers situaties dat het vreemd is als in bepaalde richtingen auto-of fietsstromen niet mogen rijden. Dit werkt ook rood licht negatie in de hand. Verkeerslichten hebben voornamelijk tijdens de spits een functie. Daarbuiten staan alle stromen tijdens een cyclus ongeveer 20 seconden stil. Wij hebben in dit kader ook aangegeven dat er bij de Sterrenlaan beter een rotonde kan komen i.p.v. de huidige verkeerslichten.