Zoals gebruikelijk publiceert de lokale Fietsersbond-afdeling haar jaaroverzicht. Maar wat hebben we dit jaar gedaan of niet!
Fietsverlichtingsactie
Zoals u wel gemerkt zult hebben, hebben we na de coronaperiode de jaarlijkse fietsverlichtingsactie niet meer opgepakt. De reden is dat het eigenlijk een fietsreparatie-actie was geworden en dat er de laatste jaren steeds minder belangstelling voor was.
In het algemeen is de fietsverlichting met de huidige technieken veel betrouwbaarder dan met de ouderwetse dynamo.
Fietsbrug
Tot ons verdriet moeten we toch melden dat, zoals wij het constateren, de fietsbrug niet hoog op het prioriteitenlijstje van de gemeente staat. Echter de ontsluiting van de Zwaaikom naar de Koningsdijk is voltooid.
Wilhelminakanaal Zuid
Dit project betreft Parck Warande, Warandelaan, Lage Molenpolderweg, Paterserf en verder langs het Wilhelminakanaal.
In juni was er een inloopavond in het Oelbert-gymnasium waar verschillende plannen, gemaakt door Arcadis, voor belangstellenden ter inzage lagen. Dat waren er veel en uiteindelijk is daar wel een schifting gemaakt waarmee de meest vreemde constructies zijn verdwenen.Uiteindelijk zal de gemeenteraad moeten beslissen.
Te hardrijden van automobilisten blijft nog altijd een punt van aandacht. Een politieagent aanwezig op de inloopavond zei : als de weg niet als zodanig ingericht is, handhaven wij niet! Dat schijnt een instructie van hogerhand te zijn. Een bord alleen helpt dus niet!
Het goede is dat het fietspad langs Wilhelminakanaal Zuid doorgetrokken gaat worden tot de Eikdijk. Omdat men echter overweegt de knip weg te halen zouden wij dat fietspad verder doorgetrokken willen zien, zeker tot Het Perk, daar waar de Denariusstraat begint.
Echter vanwege financiële zorgen bij de gemeente zal een en ander nog wel even duren.
Statendamweg
Ook dit project zal nog wel enige tijd duren, vanwege de eerder genoemde financiële zorgen bij de gemeente. Maar het blijft onze aandacht houden. Wij zijn ook van mening dat er een aansluiting moet komen naar het Kromgat-fietspad.
Fietsenstallingen
De fietsenstalling op de Markt blijft knudde ondanks het VeloComfort systeem. Het ziet er zeer onverzorgd uit. De fietsbezetting is duidelijk ondermaats. Er is alleen cameratoezicht. Waterplassen in de regentijd maken alles nog erger. Het verschil in gebruik met de stalling op Arendshof is kenmerkend voor het verschil in uiterlijk en gemak.
Hoogstraat
Er is verder overleg gevoerd m.b.t. de Hoogstraat en de toekomstige aanpassingen, evenals de inrichting van de N629 in Oosteind als de weg verder ingericht mag worden.
Burgemeester Holtroplaan
Van enig begin van de werkzaamheden in 2024 is nu nog niets te merken. De gemeente wil, tegen ons advies in, een 2-richtingen fietspad aan de westzijde maken. Wij vinden dit kostbare plan geen goed idee omdat fietsers van zuid naar noord moeten oversteken als zij naar het winkelcentrum “Zuiderhout” gaan en in ieder geval bij de Europalaan.
Zoals in het vorige jaarverslag stond geschreven, was het kruispunt Holtroplaan/Europalaan/Slotlaan/Paterserf niet in de plannen meegenomen. Omdat zoals we al eerder schreven dit te gek was om te geloven, hebben we het idee van een diagonaal fietspad (zie foto) naar de gemeente gestuurd om toch de fietsoversteken goed te laten verlopen. Men heeft de ontvangst van ons idee bevestigd en daar moeten we het voorlopig mee doen. Echter, anders dan op de foto, zouden de fietsstroken als streep over de weg moeten worden doorgetrokken om twijfel bij de fietser weg te nemen.
Snelfietspad F58 Tilburg – Breda v.v.
Tilburg is klaar, Rijen is voor 95% klaar, Breda is klaar en Oosterhout heeft nog weinig gedaan, alleen in Dorst wordt onderzocht hoe het traject daar wordt gekozen. Dat is de stand van zaken. Zeer traag!
Overige activiteiten
- We zijn het nog steeds eens met de landelijke actie van de Fietsersbond om binnen de bebouwde kom de verkeerssnelheid terug te brengen naar 30 km/uur. Dit is geen autootje pesten, zoals dikwijls wordt gesuggereerd, maar het is het leefbaar en prettig maken van de omgeving voor iedereen. Het lost op of vermindert ook de wachttijden/beginnende verkeersinfarcten bij de in Oosterhout bekende knelpunten.
- Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht hebben reeds maatregelen in gang gezet. Waarom blijft Oosterhout achter?
De gemeente ziet dit anders.
- We proberen nog steeds de gemeente te overtuigen om de rotonde bij het ziekenhuis niet te vervangen door verkeerslichten, omdat de fietser dan weer vaker voor een stoplicht moet stoppen.
- In maart bezochten we onze collega Fietsersbonden in Breda en Drimmelen.
- In augustus hadden we het jaarlijks overleg met wethouder Kastelijns over knelpunten voor de fietser.
Jan ter Haar