Al twee keer eerder waren de omwonenden uitgenodigd om naar de plannen van het Voltkwartier te kijken. En om daarover hun mening te geven, zodat het plan waar nodig kon worden aangepast. Dat heet met een mooi woord: omgevingsdialoog. Afgelopen dinsdag werd de derde samenkomst georganiseerd in de Gekroonde Bel, waarbij zo’n veertig aanwezigen voor het laatst bijgepraat werden.
Het plan vormt de transformatie van wat ooit een Philips-dorp was naar een groene stadswijk voor wonen, werken, zorg en ontspanning. Voor eigenaar Arthur Robbesom en kompaan Han Nieuwesteeg komt de realisatie van dit ambitieuze project steeds dichterbij. Architect Pascal Grosfeld is nu vijf jaar bezig met - zoals hij dat noemde - de ´aanscherping van alle gedachten’. Daarin natuurlijk ook de eisen van de gemeente. Zo mocht de verkeersdruk via de huidige ontsluitingsweg op de Bredaseweg niet toenemen, wat een ´bijschakeling´ van het programma betekende. Het wordt een autoluwe wijk met voorzieningen voor deelauto’s en -fietsen. In het huidige plan blijft het zorgplein beperkt tot een huisartsenpraktijk, fysiotherapeut en aanvullende zorg. En er komt meer balans tussen groen en bebouwing, waarbij de levensvatbare monumentale bomen blijven staan.
Vieze voeten
Stedenbouwkundige Sander van den Bosch liet mooie plaatjes zien van het Voltplein. Dat is het centrale gedeelte met restaurant en een ambachtelijke bakker waar bewoners en gebruikers kunnen samenkomen. In het omringende Voltpark is het groen wat de klok slaat. Geen standaard beplanting maar siergrassen en veel bankjes, sportelementen en speeltuinen waar kinderen nog ‘vieze voeten kunnen krijgen’.
Daarna konden omwonenden tijdens sessies vragen stellen aan drie deskundigen. “Nee, de woonblokken worden niet hoger dan de vieretageflat aan de Bredaseweg,” verzekerde Grosfeld een mevrouw die bezorgd was dat ze haar uitzicht kwijtraakte. In zeven woonblokken van maximaal vier verdiepingen komen zo’n 47 huurappartementen. Ook wordt naar verwachting eind 2025 gestart met de bouw van 33 huurwoningen. Die komen in het Tricorp Businesscenter waar nu 90 bedrijven in zitten en dat straks voor de helft uit woningen bestaat.
Minder verkeer
De bedoeling is dat verkeer komende uit het Voltkwartier alleen rechtsaf kan slaan de Bredaseweg op. Bewoners van de naastgelegen Wilhelminahaven vreesden dat het op de rotonde nog drukker wordt. Al vertelde Martijn Prins van ingenieursbureau Stantec in zijn sessie dat er volgens rekenkundige modellen minder verkeer wordt verwacht en meer verspreid over de dag. Alle opmerkingen en vragen werden genoteerd. Begin 2025 kan het definitieve plan naar de gemeente en dan kan er datzelfde jaar gestart worden met de bouw.
Piet (79) woonde in de flat ernaast, bij de Wilhelminahaven. Enkele medebewoners denken dat de tweede auto’s van nieuwe bewoners straks bij hen worden gestald, maar Piet zag de plannen met vertrouwen tegemoet. “Het is een mooi plan,” zei hij met een glimlach. Ook twee dames die in de flat aan de andere zijde van de Bredaseweg woonden, keerden tevreden huiswaarts. Zij krijgen geen hogere flats tegenover zich en er komt veel groen. “Ja, het wordt heel mooi,” zeiden ze tevreden.
CC